Rada Miejska w Środzie Śląskiej składa się z 15 radnych, wybranych w wyborach samorządowych odbytych w dniu 16 listopada 2014 roku. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.
Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
Do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej należy:
-
Uchwalenie statutu gminy.
-
Ustalanie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.
-
Powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu - na wniosek Burmistrza.
-
Uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu.
-
Uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
-
Uchwalanie programów gospodarczych.
-
Ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki.
-
Podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach.
-
Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
-
zasad nabywania, zbywania i obciążenia nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała Rady Miejskiej jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Miejskiej,
-
emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,
-
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
-
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,
-
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę Miejską,
-
tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
-
określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,
-
tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
-
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym.
-
Określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania.
-
Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań:
-
z zakresu administracji rządowej, które Gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji,
-
z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego,
-
Podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku.
-
Podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych.
-
Podejmowanie uchwał w sprawach herbu Gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych, a także wznoszenia pomników.
-
Nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy.
-
Podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.
-
Stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Miejskiej.
Rada Miejska kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.
Rada Miejska obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
|